Zaznacz stronę

12 nawyków kochania siebie

1. NIE KRYTYKUJ

Ani siebie ani innych. Krytyka, choć krótkoterminowo może łechtać ego, to na dłuższą metę przyczynia się do nieprzyjemnych uczuć i dodatkowo wprowadza niepotrzebne podziały. Zaakceptuj siebie takim jaki jesteś. Daj możliwość innym bycia tym, kim są wraz z ich twórczością. Otwórz się na różnorodność, bez niej świat byłby nudny. W tej różnorodności kryje się prawdziwa obfitość. Krytyka zabija inspirację. Jeśli więc szukasz pomysłów raczej skup się na docenianiu, zamiast krytykowaniu.

2. PRZESTAŃ STRASZYĆ SIEBIE

Jak często leżąc w łóżku tworzysz czarne wizje na temat swojej przyszłości? Nie musisz terroryzować się złymi myślami o tym, że coś wydarzy się z niekorzyścią dla Ciebie. Przerwij ten negatywny schemat i zamiast tego zacznij wizualizować pozytywne zakończenie sytuacji dla siebie. W końcu to od Ciebie zależy jakie myśli wybierzesz. Na początku to niełatwe, gdyż mamy tendencję do myślenia według utartych i znanych schematów. Dlatego warto ćwiczyć technikę uważności (mindfulness): dystansowanie się do własnych myśli i obserwowanie ich.

3. DOCENIAJ SIEBIE

Czy często doceniasz swoje osiągnięcia? Może gonisz od jednej sprawy do kolejnej bez chwili przerwy i wytchnienia. Zatrzymuj się częściej, aby docenić to, jak dobrze dajesz sobie radę z najmniejszymi zadaniami. Brzmi banalnie, ale wprowadzenie takiego nawyku z pewnością spowoduje, że zaczniesz zauważać jak wiele spraw załatwiasz w ciągu dnia. Osiąganie wyznaczonych celów powoduje też wzrost pewności siebie i wspiera wiarę we własne możliwości. Warto zacząć doceniać nawet te małe zadania, bo w końcu to one składają się na większy cel. Więc zamiast skupiać się na tym, co nie wyszło lub jak wiele jeszcze tematów do zorganizowania, przenieś uwagę na to już zrobione i doceń się za to.

4. CHWAL SIEBIE!

Komplementuj siebie na każdym kroku. Żeby nie mówić wyłącznie o teorii, przejdźmy od razu do praktyki. Sporządź listę rzeczy, za które siebie cenisz. Możesz lubić w sobie to, że jesteś wrażliwy/uczuciowy, oddychasz, czytasz, uśmiechasz się, masz piegi, kręcone włosy, lubisz zwierzęta… Kreatywność w tym przypadku jest nieograniczona. Weź coś do pisania i do dzieła:

1……………………………………………………………………………….. 2……………………………………………………………………………….. 3……………………………………………………………………………….. 4……………………………………………………………………………….. 5………………………………………………………………………………..

Możesz tę listę zapisać np. w telefonie lub zeszycie i regularnie ją uzupełniać, a gdy masz gorszy dzień przypominać sobie, za co się cenisz. Zacznij już teraz, zajmie Ci to dosłownie 2 minuty. Nie odkładaj doceniania siebie na później!

5. WSPIERAJ SIEBIE

Wspieraj siebie poprzez dobre traktowanie, szacunek do siebie, wybieranie tego, co jest dla Ciebie właściwe i umacnia poczucie własnej wartości. Bądź dla siebie uprzejmy i wyrozumiały. Zwłaszcza, gdy robisz coś po raz pierwszy. Kiedy małe dziecko uczy się chodzić, nie poddaje się, ćwiczy do momentu kiedy się uda, a rodzice zazwyczaj je wspierają i cieszą się z każdej, nawet nieudanej próby. Ty też możesz być dla siebie łagodny i miły. Mów o sobie same dobre rzeczy, nawet jeśli popełniasz błędy. Przecież zasługujesz w życiu na to, co najlepsze!

6. NIE OBWINIAJ SIĘ

Jeśli masz tendencję do obwiniania siebie za wszystko, co poszło źle, zmień to. Poczucie winy to toksyczne uczucie, jeśli kryje za sobą dręczące wyrzuty sumienia i nienawiść do siebie za to, co się stało. Każdemu zdarza się popełniać błędy. Tylko Ci, którzy nic nie robią, nie ryzykują, że coś im nie wyjdzie. Zamiast zadręczania siebie, przyjrzyj się sytuacji z dystansem, wyciągnij wnioski, pomyśl nad tym, czego możesz się nauczyć i najważniejsze jaką postawę przyjmiesz następnym razem. Przestań być ofiarą własnych przekonań.

7. WEŹ ODPOWIEDZIALNOŚĆ

Decyduj o sobie i weź odpowiedzialność za swoje uczucia i zachowanie. To jak reagujesz na różne sytuacje, to odzwierciedlenie wzorców myśli i zachowań, których kiedyś się nauczyłeś. Nie zawsze są to korzystne reakcje, ale pamiętaj nie musisz działać według starych schematów, możesz to zmienić. Łatwiej zacząć od pracy nad sobą zamiast próbować na siłę zmieniać cały świat pod siebie. Nie musisz też poddawać się stanom emocjonalnym innych np. niemiłej obsłudze w sklepie. Możesz wybrać, aby się uśmiechnąć, zamiast rzucać kąśliwy komentarz w odpowiedzi. Pamiętaj, że to Ty tworzysz swoją rzeczywistość i masz wpływ na to, jakie zachowanie zdecydujesz się wybierać. Możesz zrzucać winę na innych, myśleć że jesteś ofiarą albo podjąć decyzję, że bierzesz odpowiedzialność za to jak chcesz żeby wyglądało Twoje życie i świadomie wybrać wspierające działania.

8. WOLISZ MIEĆ RACJĘ, CZY RELACJĘ?

Jak wiele jesteś w stanie poświęcić, aby mieć rację? Zamiast udowadniać sobie i światu swoją nieomylność lepiej spożytkować tę energię i czas na budowanie dobrej relacji ze sobą i z innymi. Może warto otworzyć sobie furtkę na kompromis, zamiast spierać się o zdanie. Każdy ma prawo mieć własną opinię i inny pogląd na rzeczywistość. Nie zawsze łatwo wypracować konsensus, ale czasami łatwiej odpuścić zacięcie, wziąć głębszy oddech i z szacunkiem wysłuchać racji drugiej strony. A może to szansa, żeby czegoś nowego się nauczyć – o sytuacji, sobie, innych?

9. ZATROSZCZ SIĘ O SIEBIE

O to, by zadbać o swoje ciało, w dzisiejszych czasach, nikomu pewnie nie trzeba przypominać. Ciało pełni szereg ważnych zadań, należy przy tym pamiętać, że dobrze funkcjonujące ciało, to w głównej mierze zdrowy duch. Dlatego warto zorganizować czas tylko dla siebie, po to by się wyciszyć, zaznać głębokiego relaksu, poczuć się dobrze ze samym sobą. Dobrze jest wyznaczyć sobie miejsce i czas, zaplanować w kalendarzu, by nie zapomnieć i pozwolić sobie na ulubioną formę odpoczynku. Ważne jest celebrowanie chwili, kiedy czujesz, że dbasz o siebie. I wcale nie musi to być coś wielkiego, może to być celebracja nawet zwykłych momentów: picie kawy lub herbaty, dłuższa kąpiel, medytacja. Rozkoszuj się chwilą i sobą!

10. ZADBAJ O DOBRY HUMOR

Zrób głupią minę, napisz coś drugą ręką niż zazwyczaj, powygłupiaj się, ciesz się tym, kim jesteś bez zahamowań i śmiej się do rozpuku. Wprowadź więcej swobody i kreatywności do swojej codzienności. Zrób coś inaczej, pozytywnie zaskocz kogoś. Wyślij list miłosny, uśmiechnij się do nieznajomego, głośno śpiewaj (np. w aucie). To krok, aby skontaktować się ze swoim szczęśliwym małym dzieckiem, które jest w każdym z nas i potrzebuje dać ujścia swoim potrzebom radości i spontaniczności.

11. NIE ODKŁADAJ TEGO, POKOCHAJ SIEBIE OD RAZU

Nie czekaj, aż w Twoim życiu wydarzy się coś długo oczekiwanego np. schudniesz, poznasz kogoś nowego, zmienisz pracę. Niezadowolenie z siebie to zwyczaj, więc zmień ten zwyczaj od razu. Podejmij decyzję, że zrobisz wszystko, by każdego dnia kochać siebie bardziej. Wyraź swoją chęć i gotowość: wybierz postanowienie i podejmij pierwsze działanie od razu. Na początek skup się na jednej rzeczy. Zmiany mogą być łatwe, choć nierzadko potrzeba cierpliwości, aby się pojawiły. Daj sobie trochę czasu i pamiętaj o pozytywnym nastawieniu. Przekonaj się sam, czy warto.

12. POZNAJ SIEBIE

Jako ostatni punkt proponuję, by uważniej przyjrzeć się sobie. Nie zawsze mamy odwagę przyznać się do swoich uczuć i głębokich pragnień. Dopuszczenie uczuć, zaakceptowanie ich i zrozumie potrzeb za nimi stojących, bywa niełatwe. To pierwszy krok do lepszego poznania siebie i dopuszczenia wewnętrznego głosu, nierzadko tłumionego. Troskliwa uwaga skierowana do swego wnętrza pozwoli na lepsze zrozumienie siebie i wsłuchanie się we własne emocjonalne potrzeby. Tak jak małe dziecko, potrzebuje uwagi i troski, by wzrastać w poczuciu miłości, Ty też zasługujesz na własną uwagę. Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia, napisz do mnie. Chętnie przyjmę zaproszenie do tego pięknego procesu poznawania siebie.

Na 12-stym punkcie kończę proponowaną listę, jak pokochać siebie. Zdaję sobie sprawę, że każdy z nas jest inni i nie istnieje jeden uniwersalny sposób dla wszystkich. Dlatego z ciekawością czekam na informację zwrotną od Ciebie. Podziel się ze mną, co działa a co nie w Twoim przypadku. Który z powyższych punktów zamierasz wprowadzić od razu do swojego dnia codziennego? Daj znać jakich innych narzędzi używasz lub jeśli masz inne pomysły, na to by bardziej pokochać siebie.

Jeśli chcesz pobrać powyższą listę w formie pdf kliknij tutaj.